Filmy na Halloween: 5 filmów z motywem opętania i egzorcyzmów

Październik już prawie za nami, co oznacza, że za chwilę Wszystkich Świętych i wtedy supermarkety już na całego ruszą z akcesoriami świątecznymi. Nim to się stanie mamy przed sobą jeszcze jedno święto sprowadzone z Ameryki, a mianowicie Halloween. Wiem, że jedni zupełnie się nim nie interesują twierdząc, że mamy inne, wartościowe, polskie tradycje, lub po prostu traktują ten czas jako okres zadumy nad przemijaniem. Rozumiem i szanuję to. Pozostali natomiast tak jak ja widzą w tym dniu powód do odmiany - zrobienia budzącego grozę makijażu, nietoperzy i pajęczyn na paznokciach, wieczoru strasznych filmów lub po prostu zorganizowania imprezy tematycznej. Jako, że już prawie po weekendzie, to czas imprez już raczej za nami. 31 października wypada we wtorek, więc jest jeszcze szansa na spacer po osiedlu z pytaniem 'cukierek albo psikus' lub wieczór przerażających filmów. Dzisiaj mam dla Was 5 propozycji na filmy, w których pojawiają się egzorcyzmy. Co Wy na to? Może jeśli nie na Halloween, to chociaż interesuje Was taki wątek w filmie?

Zacznijmy od tego czym jest egzorcyzm - jest to obrzęd poświęcenia, który ma na celu uwolnienia człowieka opętanego przez demona, będącego pod jego złymi wpływami. Jest on ściśle powiązany z wierzeniami. Niegdyś, nim medycyna nie zaczęła się prężnie rozwijać egzorcyzmom były poddawane osoby cierpiące na choroby psychiczne, np schizofrenia. Objawami opętania, które są chętnie przedstawiane w filmach jest m.in. niechęć i wrogość do kapłanów, poświęconych symboli religijnych np krzyż, medalik, mówienie nie swoim głosem czy nieznanymi językami, bluźnienie, tajemnicze zjawiska w otoczeniu np lewitacja, nieprawdopodobne pozycje przyjmowane przez organizm, pojawiające się na ciele rany czy okultystyczne symbole.


Na początek klasyka gatunku filmów o egzorcyzmach. Dwa pierwsze filmy są zarówno najstarszymi z tego notowania i zapewne długo nie znajdą sobie równych. Egzorcystę (1973) mogą niektórzy kojarzyć z parodii, która pojawia się w jednej z części Strasznego filmu, jednak przerobiona scena zupełnie inaczej ma się do rzeczywistości. Film opowiada o opętaniu jako o zdarzeniu, który wyniszcza psychikę matki i zdrowie córki, szukaniu przez lekarzy naukowego rozwiązania medycznego, nie dopuszczaniu do myśli faktu, że może to być właśnie opętanie. Brak zrozumienia, jedyna pomoc w księdzu, który podejmuje walkę z demonem. Nie jest to film napakowany efektami specjalnymi, których teraz pełno - bazuje raczej na ruchu - nagłe poruszenie się, rzucenie dziewczyny na łóżku oraz słowach, które upewniają widza, że sytuacja jest trudna do opanowania.
Egzorcyzmy Emily Rose (2005) to film, który przedstawia postępowanie sądowe nad księdzem, który przeprowadzając egzorcyzmy doprowadził do śmierci podopiecznej. Swoją drogą bardzo ciekawa forma - oglądałam już kilka takich filmów i wciąż mam ochotę na więcej. Wracając do egzorcyzmów - film przeplata się ze scenami z egzorcyzmów wraz z salą rozpraw, wspomnieniami, opowiadaniem historii, która zakończyła się przed sądem. W filmie oczywiście ukazane są objawy opętania, ale także symbolika religijna (np godzina na zegarze odwrotna do śmierci Chrystusa). Dla ciekawskich film jest oparty na prawdziwej historii Anneliese Michel.


Do obejrzenia filmu pod tytułem Rytuał (2011) skusiła mnie przede wszystkim główna kreacja Anthonego Hopkinsa. Ten film przedstawia walkę z opętaniem w kontekście niedowierzania w takie zjawisko. Młody diakon niepewny swojego powołania pod okiem doświadczonego duchownego odkrywa ciemną stronę kościoła. Kolejny film, który porusza tematykę rozróżnienia opętania od choroby psychicznej i kolejna wizja reżysera na temat egzorcyzmu.
Demony (2012) to film stworzony w formie paradokumentalnej. Widzowie poznają historię dziewczyny, która stara się pomóc opętanej matce. Walczy o to, by kościół wyraził zgodę na egzorcyzmy, próbuje udowodnić, że problem nie leży w podłożu psychicznym. Ostatecznie film ukazuje proces obrzędu pomocy duchowej. Pomysł na film był ciekawy, jednak nieco lepiej mogłoby być z realizacją. Muszę jednak przyznać, że to chyba póki co pierwszy film o tej tematyce nakręcony w taki sposób - dzięki formie nagrania pozostaje nieco w klimacie Blair witch project czy Rec.
Zbaw nad ode złego (2014) to stosunkowo nowy film w porównaniu do poprzednich. Tutaj mamy swoisty kryminał, śledztwo, serię przestępstw. Policjant odkrywając kolejne elementy układanki jednoczy siły z księdzem, ponieważ wszystkie sytuacje mają związek z opętaniem. I bum, tak kryminał przeradza się w film określony mianem horroru. Końcówka filmu ukazuje proces egzorcyzmu.

Co sądzicie o takiej tematyce filmów?
Uważacie, że to dobry wątek do rozwinięcia czy może nie powinna być poruszana?

Zobacz także:

18 komentarzy:

  1. Jak ja dawno nic nie oglądałam :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie lubię takich filmów, widziałam egzorcyzmy ER.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja nie przepadam za takimi filmami... Zdecydowanie bardziej wolę się śmiać niż bać w kinie ;D

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja lubię takie filmy i na pewno obejrzę Zbaw nas od złego ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Rytuał właśnie z uwagi na Hopkinsa którego uwielbiam chętnie zobaczę:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Obejrzałabym film o takiej tematyce w wolnym czasie .

    OdpowiedzUsuń
  7. O mamuniu, chyba bym spać po żadnym nie mogła:) Egzorcyzmy Emily Rose oglądałam chyba kiedyś przez palce:)

    OdpowiedzUsuń
  8. ja w ogóle nie mogę oglądać takich filmów, dla mnie za dużo nerwów, strachu, nie lubię sie bać

    OdpowiedzUsuń
  9. Oczywiście widziałam wszystkie :D Ale z chęcią wrócę do kilku ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. O nie, nie, nie, ja za takie filmy to podziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jaka tematyka by Cię interesowała na kolejny raz? :]

      Usuń
  11. rzadko oglądam takie filmy, nie lubię się potem bać :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja uwielbiam tego typu filmy. Zazwyczaj oglądam z przerażeniem, ale mimo wszystko lubię :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Przerażające ;D i na pewno nie dla mnie, chyba za bardzo wierzę w takie rzeczy.
    Ale jeśli ktoś lubi takie filmy to najbardziej przydatny artykuł.

    Mój Blog^^

    OdpowiedzUsuń
  14. Żadnego z tych filmów nie widziałam, w sumie rzadko sięgam po horrory, bo zazwyczaj mnie nudzą :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Uwielbiam wszelkie horrory. Co do tych proponowanych przez Ciebie to oglądałam wszystkie😁

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i każdy komentarz ♥

Copyright © 2014 Maleńka bloguje , Blogger